Je eigen bedrijf en het opzetten van een goede administratie

Je eigen bedrijf en het opzetten van een goede administratie

Vraag & Antwoord | augustus 2023

Als eigenaar van je eigen bedrijf komt er veel op je af en ben je verantwoordelijk voor heel veel dingen. Eén van die dingen is het voeren van een goede administratie. Dat zorgt namelijk voor inzicht in de financiële positie van je bedrijf. De administratie is ook de basis voor alle belastingaangiften. De Belastingdienst stelt een aantal eisen aan je administratie.

Wettelijke eisen van je administratie

De volgende zaken moet je opnemen in je administratie (mits van toepassing):

  • Ontvangen facturen
  • Kopieën van verzonden facturen
  • Kasadministratie en kassabonnen
  • Financiële aantekeningen, zoals het inkoop- en verkoopboek
  • Tussentijdse controleberekeningen
  • Bankafschriften
  • Contracten, overeenkomsten en andere afspraken
  • Agenda’s of andere afsprakenboeken
  • Correspondentie (ook zakelijke e-mails)
  • Software en databestanden
  • Rittenregistratie zakelijke auto
  • Urenregistratie voor fiscale voordelen als starters- en zelfstandigenaftrek

Meer weten?

Meer informatie vind je ook op het ondernemersplein van de Kamer van Koophandel en de Belastingdienst.

Uiteraard staan wij je ook graag te woord. Daarom kun je ook gerust contact met ons opnemen via (0599) 671518 of info@venema-belastingadviseurs.nl.

Privacyverklaring | Algemene voorwaarden