Aangifte inkomstenbelasting en je persoonlijke situatie

Aangifte inkomstenbelasting en je persoonlijke situatie

Vanaf 1 maart doen we weer massaal aangifte van de inkomstenbelasting. Maar wat is het eigenlijk en waar moet je op letten?

Over uw inkomen  betaalt u automatisch belasting. Hoeveel dat is, hangt af van de hoogte van uw inkomen. Het kan zijn dat u vooraf meer belasting betaalt dan eigenlijk nodig is. Als dat zo is, dan ontvangt u geld terug van de belastingdienst. Andersom kan ook, maar dan moet u terugbetalen aan de belastingdienst.

Waarom is mijn persoonlijke situatie belangrijk?

De basis voor de belastingaangifte is uw persoonlijke situatie. Deze bepaalt hoeveel belasting u precies moet betalen of terugkrijgt. Uw inkomen wordt dan afgezet tegen bepaalde kosten die u maakt. Deze kosten verlagen uw inkomen en zorgen voor een mogelijke teruggave. Veelvoorkomende situaties waarin u mogelijk belasting terugkrijgt zijn:

  • Een bijbaan naast de studie.
  • Een baan na het afstuderen.
  • Beginnen of stoppen met werken.
  • Onbetaald verlof opnemen.
  • Het bereiken van de AOW-leeftijd.
  • Kinderen recht hebben op de inkomensafhankelijke combinatiekorting.
  • Maar een deel van het jaar in Nederland wonen en loon of een uitkering ontvangen.
  • Samenwonen, trouwen of scheiden.
  • Aankoop eerste of andere woning.
  • Met het openbaar vervoer reizen naar het werk.
  • Zorgkosten die niet worden vergoed door de verzekering.
  • Studiekosten die niet worden vergoed door de werkgever.

Wat zijn aftrekposten?

Aftrekposten zijn bedragen die in mindering worden gebracht op uw inkomen. Daardoor daalt uw inkomen en ontvangt u mogelijk geld terug van de belastingdienst. Voorbeelden van aftrekposten zijn:

  • Hypotheekrenteaftrek
  • Persoonsgebonden aftrek (zorgkosten, studiekosten en giften)
  • Reiskosten openbaar vervoer (woon-werk verkeer)
  • Lijfrenten

Ik heb een woning gekocht in 2020. Krijg ik geld terug van de belasting?

Wanneer u een eerste of andere woning heeft gekocht, dan zijn een aantal kosten voor het afsluiten van de hypotheek aftrekbaar. Mogelijk ontvangt u geld van de belastingdienst. Welke kosten dat zijn? De afrekening van de notaris geeft overzicht. Hierop staan alle bedragen die de notaris ontvangt en namens u betaalt aan de verschillende instanties.

Kosten die aftrekbaar zijn voor het afsluiten van een hypotheek:

  • advies- en bemiddelingskosten voor uw hypotheekadviseur
  • bereidstellingsprovisie – dit betaalt u aan de bank of een verzekeraar om de aangeboden rente in de offerte te verlengen.
  • notariskosten voor de hypotheekakte
  • kadastrale rechten voor de hypotheekakte
  • taxatiekosten voor het krijgen van de lening
  • kosten voor de aanvraag van de Nationale Hypotheek Garantie
  • boeterente – dit betaalt u aan de bank wanneer u de hypotheek vroegtijdig (extra) aflost of het rentepercentage aanpast.
  • bouwrente die u betaalde ná het tekenen van het voorlopig koopcontract, maar vóór het tekenen van de hypotheekakte
  • kosten voor uw nieuwbouwdepot of verbouwingslening of verbouwingsdepot

Wanneer moet mijn belastingaangifte binnen zijn?

Voor 8 mei 2021 doet u aangifte inkomstenbelasting. Lukt dat niet dan vraagt u uitstel aan bij de belastingdienst.

Belastingaangifte uitbesteden?

Is uw persoonlijke situatie verandert of doet u liever niet zelf uw belastingaangifte? Wij regelen het graag voor u. Neem dan contact met ons op en vraag naar de mogelijkheden.

Bel of mail ons via (0599) 67 15 18 of info@venema-belastingadviseurs.nl.

Privacyverklaring | Algemene voorwaarden